Jak daleko mógłbyś się posunąć, aby dotrzymać tajemnicy? Takie właśnie pytanie zadaje widzom thriller Ktoś całkiem obcy. Kiedy reporterka śledcza dowiaduje się, że za śmiercią jej przyjaciółki może stać jeden z ważnych ludzi świata reklamy, Harrison Hill (Bruce Willis), kobieta decyduje, aby przy pomocy swojego współpracownika Milesa Haleya (Giovanni Ribisi) przeniknąć do świata, w którym obraca się Hill. Udając Katherine, tymczasową pracownicę agencji Hilla oraz Weronikę, z którą Hill flirtuje w sieci, Rowena ze wszystkich stron osacza swoją ofiarę i wkrótce odkrywa, że nie tylko ona zmienia tożsamość. Im bliżej jesteśmy prawdy, tym lepiej rozumiemy, jak daleko bohaterowie filmu są w stanie się posunąć, aby jej chronić. Revolution Studios przedstawia film Jamesa Foleya, Ktoś całkiem obcy. Reżyseria - James Foley, produkcja - Elaine Goldsmith-Thomas, scenariusz - Todd Komarnicki, zdjęcia - Anastas Michos, ASC, scenografia - Bill Groom, montaż - Christopher Tellefsen, A.C.E, kostiumy - Renée Ehrlich Kalfus, muzyka - Antonio Pinto.
O FILMOWEJ HISTORII
Nikt, lepiej niż Rowena Price (HALLE BERRY) nie zdaje sobie sprawy z tego, że ludzie są bardziej skłonni wyznać tajemnice zupełnie obcej osobie, niż podzielić się nią z najlepszym nawet przyjacielem. Tak naprawdę, jako reporterka śledcza pisząca pod pseudonimem, Ro zawsze liczyła na takie właśnie podejście bohaterów swoich reportaży i dzięki temu wzbiła się na szczyty profesjonalizmu. W swoim pełnym pasji procesie poszukiwania prawdy, Rowena stawia przede wszystkim na uczciwość i otwartość ? wszelkie kłamstwa uznaje za osobistą zdradę. Kiedy więc, Grace jej przyjaciółka z dzieciństwa zostaje zamordowana, po tym jak przyznaje się do związku z potężnym szefem jednej z agencji reklamowych, Harrisonem Hillem (BRUCE WILLIS), Rowena rozpoczyna śledztwo. Przy pomocy swojego asystenta, świetnie znającego się na komputerach, Milesa Haileya (GIOVANNI RIBISI), kobieta zaczyna przeglądać skrzynkę e-mailową martwej przyjaciółki. Ponieważ Miles jest ewidentnie zauroczony swoją szefową, Owena owija go sobie wokół palca wykorzystując do zastawienia internetowej pułapki na Hilla. Potrzebując jak najbardziej zbliżyć się do przedmiotu swojego śledztwa, Rowena infiltruje biuro Hilla dowiadując się, że mężczyzna uwielbia władzę, luksus i kobiety ? a także wszelkie sytuacje, dzięki którym może wyzwolić swoje emocje. Rowena, przekonana o winie Hilla, dowiaduje się, że także jej były narzeczony, Cameron ? który po ich zerwaniu zaczął widywać się z Grace ? ma swoje głęboko skrywane tajemnice. W tym samym czasie okazuje się, że Miles w swojej dotyczącej Roweny obsesji zaczyna posuwać się zbyt daleko. Kiedy ostatecznie prawda o śmierci Grace wychodzi na jaw, zaczynamy dokładnie rozumieć, jak daleko ludzie mogą się posunąć, aby utrzymać sekret.
O FILMIE
?Do pewnego stopnia, każdy z nas prowadzi podwójne życie,? mówi zdobywczyni Oskara?, Halle Berry, gwiazda thrillera Ktoś całkiem obcy. ?Jesteśmy bardzo skomplikowanymi istotami; potrafimy być inni nawet o różnych porach dnia ? kobieta może zachowywać się zupełnie inaczej w pracy niż w domu. Ukrywamy pewne sprawy nawet przed swoimi najlepszymi przyjaciółmi. Ten film pokazuje, na ile nas tak naprawdę stać, kiedy jesteśmy zmuszeni, aby ukryć prawdę.? Dla reżysera, Jamesa Foleya, który wcześniej zrealizował takie thrillery psychologiczne jak Strach (Fear) czy Glengarry Glen Ross, pomysł na ukrywanie prawdy zatacza jeszcze szerszy krąg. ?Każdy z nas kłamie. Interesujące jest tutaj to jak poważne jest dane kłamstwo i jakie mogą być jego konsekwencje,? mówi reżyser. ?Fascynuje mnie to, że ludzie czasem zachowują się w taki sposób, jakby zupełnie nie zdawali sobie sprawy z tego, co robią. Poza tym podwójne życie filmowych postaci jest bardzo widowiskowe. Oglądając nasz film widzimy i słyszymy, co dana postać mówi czy robi, a zaraz potem zdajemy sobie sprawę, że myśli o czymś zupełnie innym.? Już na etapie czytania scenariusza, Halle Berry dostrzegła spore możliwości filmu Ktoś całkiem obcy i bez wahania przyjęła propozycję objęcia głównej roli. ?Scenariusz jest jak napisany dla Halle,? mówi producentka Elaine Goldsmith-Thomas. ?Bardzo podobało jej się to, co przedstawiliśmy. Kiedy więc powiedziała, że chce zagrać w naszym filmie, było wiadomo, że nikt inny nie byłby lepszy w tej roli. Mieliśmy szczęście, że Rowenę zagrała właśnie ona.? Berry zwróciła uwagę na postać reporterki, ponieważ, jak sama mówi różniła się ona zupełnie od tego, co grała do tej pory ? za wyjątkiem pewnego wspólnego wątku. ?Uwielbiam grać, skomplikowane, dręczone okolicznościami bohaterki,? mówi aktorka. ?Nie wiem, co może to mówić o moim charakterze, ale naprawdę lubię wcielać się w umysł kogoś uwikłanego w trudne sytuacje. Rowena jest bardzo wrażliwa, ale także pełna życia. W trakcie rozwoju akcji znajduje w sobie coraz więcej siły. To wspaniały materiał aktorski.? James Foley twierdzi, że Berry okazała się być ekspertem w przedstawianiu na ekranie podwójnego, a nawet potrójnego życia swojej bohaterki. ?Halle wciela się w postać, która gra kogoś innego,? mówi. ?Musimy uwierzyć w grę Rowery, tak samo jak w grę Halle. Sposób, w jaki była w stanie płynnie poruszać się między różnymi aspektami życia swojej postaci wprowadzał mnie czasami w zdumienie.? Praca z Brucem Willisem, który gra Hilla, była dla Berry inspirującym doświadczeniem. ?Bruce bardzo lubi improwizacje,? mówi aktorka. ?Był to dla mnie zupełnie nowy, ekscytujący element. Świetnie wyczuwał to, kim jest ten facet i jakie są motywy jego działania.? Foley, chociaż Willis jest najlepiej znany, jako gwiazda kina akcji, zawsze miał sporo uznania dla jego pracy w thrillerach. ?Bruce jest bardzo skuteczny w rolach dramatycznych,? mówi Foley. ?Także w naszym filmie, po prostu wszedł na plan, założył odpowiednie ubranie i stał się swoim bohaterem ? aroganckim i pełnym żądzy władzy szefem agencji.? U boku głównych bohaterów, na ekranie pojawia się Giovanni Ribisi, grający współpracownika Roweny, Milesa, który zdecydowanie jest zainteresowany swoją szefową, a Ro sprytnie to wykorzystuje. ?Postać grana przez Giovanni?ego to ktoś, kto jest po prostu szczęśliwy, mogąc znajdować się w obecności Halle,? mówi Foley. ?Mogę to zrozumieć, też chciałbym być cieniem Halle.? Ribisi uważa, że Miles, tak jak i inni bohaterowie filmu Ktoś całkiem obcy, prowadzi podwójne życie ? lub przynajmniej nosi maskę. ?Podnieca go to, że może manipulować innymi,? mówi aktor. ?Podobnie jak bohaterowie grani przez Halle i Bruce?a, posiada w sobie sporo mrocznych cech.? Ribisi zwrócił uwagę na scenariusz dzięki bardzo dwuznacznej moralnie historii. ?W większości filmów?, mówi Ribisi, ?najczęściej skupiamy się na tym, co jest dobre i złe. Dla mnie jest to jednak zbyt czarno-białe. Podczas prób do filmu rozmawialiśmy o tym, że będziemy starali się tego właśnie uniknąć ? ludzie są dużo bardziej skomplikowani. Każdy ma swoje demony.?
O PRODUKCJI
Nowy Jork, jest sam w sobie bohaterem filmu Ktoś całkiem obcy, co świetnie współgra z wojeryzmem, jako jednym z jego tematów. ?Film opowiada bowiem o naszych głęboko skrywanych sekretach, o podglądactwie, któremu zdarza nam się oddawać,? mówi Goldsmith-Thomas, ?a Nowy Jork to właśnie przyglądanie się życiom ludzi, którzy nas otaczają. Nigdy nie wiesz, kto cię obserwuje. Nowy Jork pięknie się sprawdził w tej roli w naszym filmie?. Dla reżysera Jamesa Foleya realizowanie filmu w Nowym Jorku było ?rozkoszą. Urodziłem się na Brooklynie i dorastałem na Staten Island. I przez cały ten czas nie miałem pojęcia o tym, że będę filmowcem, chociaż wiedziałem, że kiedyś opuszczę wyspę i przeniosę się do centrum miasta. A teraz mam okazję robić ten film właśnie w Nowym Jorku. W trakcie zdjęć czułem się bardziej sobą, jako reżyser, niż kiedykolwiek wcześniej; urodziłem się tutaj, tutaj mam rodzinę. Moi znajomi przyjdą na plan filmu, żeby zobaczyć mnie, a nie jakiegoś faceta, który dorastał w Kalifornii.? Foley był nawet zachwycony tłumami reporterów, którzy zbiegali się, kiedy realizowano sceny plenerowe. Jedna z nich rozgrywała się między innymi przed hotelem Antonia, gdzie mieszka postać grana przez Halle Berry. Kiedy reżyser wyszedł z budynku i zobaczył tłum paparazzi, zastanawiał się przez chwilę zupełnie nieświadomie, jaka to gwiazda ma się tutaj pojawić ? i nagle zdał sobie sprawę z tego, że chodzi o aktorkę, która gra w jego filmie. Pełne przestrzeni, bardzo nowoczesne biura Hilla, mają wiele wspólnego także z modnymi restauracjami, w których on i Ro się spotykają. Są to między innymi tak stylowe miejsca na Manhattanie jak Asia de Cuba i Sapa. Przestrzeń życiowa Ro jest bardziej przyziemna. Widać to wyraźnie w jej apartamencie na Upper West Side, zagraconej redakcji, w której pracuje czy okolicznych knajpkach, w których przesiaduje z Milesem i swoim wydawcą. Miles natomiast zamieszkuje zupełnie inny świat: zapuszczone mieszkanie w chaotycznej okolicy West Village. Najbardziej imponującym obiektem zdjęciowym był z pewnością niedawno ukończony 7 World Trade Center - baza ekipy zdjęciowej przez trzy tygodnie ? tam bowiem mieściły się biura Harrisona Hilla. Zaprojektowany przez firmę projektową Skidmore, Owings and Merrill, jest to pierwszy z nowych budynków powstałych na miejscu World Trade Center. Został on dopiero co ukończony, kiedy ekipa filmu Ktoś całkiem obcy zajęła biura na 25 piętrze. Widoczne w ukończonym filmie przepiękne widoki Manhattanu, rzeki Hudson czy New Jersey, zapierają dech w piersiach. Inne nowojorskie lokalizacje wykorzystane w filmie Ktoś całkiem obcy to między innymi Hotel Gansevoort w modnej dzielnicy Meatpacking, historyczny bar Chumley w Greenwich Village, Riverside Park, budynek sądu w Queens, szpital Coler-Goldwater na Roosevelt Island. Na potrzeby redakcji Roweny wykorzystano całe piętro nowojorskiego hiszpańskojęzycznego dziennika El Diaro. Poza Nowym Jorkiem na ekranie widzimy także inny świat ? świat internetowych chatroomów, w których można być dosłownie każdym. ?Film Ktoś całkiem obcy opowiada także o tym co wg mnie staje się przyczyną kryzysu w stosunkach międzyludzkich,? mówi Foley. ?Stajemy się dla siebie coraz bardziej obcy. Nasze rodziny się rozpadają , ponieważ nikt ze sobą nie rozmawia. I dlatego Internet stał się łącznikiem między ludźmi, którzy chcą się poznać. To oczywiście bardzo atrakcyjny sposób na nawiązywanie znajomości. Łatwiej jest poznać kogoś klikając w klawiaturę niż zrobić to twarzą w twarz. Ta potrzeba łączności z drugą osobą jest tym, co napędza akcję filmu Ktoś całkiem obcy. Prawdziwym niebezpieczeństwem i dramatem jest to, że poznawani w sieci ludzie bardzo długo pozostają prawdziwymi nieznajomymi. Nie wiemy, kto jest kim w sieci i może się okazać, że jest to ktoś, kogo nigdy nie chcielibyśmy spotkać.?
OBSADA
HALLE BERRY (Rowena Price) - ?X-Men: Ostatni bastion? (X-Men: The Last Stand), ?Kobieta-Kot? (Catwoman), ?Gothika?, ?X-Men 2? (X2), ?Śmierć nadejdzie jutro? (Die Another Day), ?Kod dostępu? (Swordfish), ?Czekając na wyrok? (Monster's Ball), ?X-Men? (X-Men), ?Wschodząca gwiazda? (Introducing Dorothy Dandridge), ?Skazane na miłość? (Why Do Fools Fall In Love), ?Dziewczyna numer 6? (Girl 6), ?Krytyczna decyzja? (Executive Decision), ?Dwie matki? (Losing Isaiah), ?Flintstonowie? (The Flintstones), ?Bumerang? (Boomerang), ?Malaria? (Jungle Feler), ?Ostatni skaut? (The Last Boy Scout) BRUCE WILLIS (Harrison Hill) ? ?Szklana pułapka 4? (Live Free or Die Hard), ?Alpha Dog?, ?16 przecznic? (16 Blocks), ?Zabójczy numer? (Lucky Number Slevin), ?Osaczony? (Hostage), ?Sin City?, ?Jak ugryźć 10 milionów 2? (The Whole Ten Yards), ?Łzy słońca? (Tears of the Sun), ?Wojna Harta? (Hart's War), ?Włamanie na śniadanie? (Bandits), ?Dzieciak? (Disney's The Kid), ?Jak ugryźć 10 milionów? (Whole Nine Yards), ?Niezniszczalny? (Unbreakable), ?Szósty zmysł? (The Sixth Sense), ?Śniadanie mistrzów? (Breakfast of Champions), ?Armagedon?, ?Stan oblężenia? (The Siege), ?Piąty element? (The Fifth Element), ?Szakal? (The Jackal), ?12 małp? (Twelve Monkeys), ?Szklana pułapka 3? (Die Hard 3: With a Vengeance), ?Pulp Fiction?, ?Ze śmiercią jej do twarzy? (Death Becomes Her), ?Szklana pułapka 2? (Die Hard 2), ?Szklana pułapka? (Die Hard) GIOVANNI RIBISI (Miles Haley) - ?Sky Kapitan i świat jutra? (Sky Captain and the World of Tomorrow), ?Między słowami? (Lost In Translation), ?Wzgórze nadziei? (Cold Mountain), ?Niebo? (Heaven), ?Strzał w serce? (Shot in the Heart), ?60 sekund? (Gone in 60 Seconds), ?Dotyk przeznaczenia? (The Gift), ?Przekleństwa niewinności? (The Virgin Suicides), ?Szeregowiec Ryan? (Saving Private Ryan), ?Szaleństwa młodości? (That Thing You Do!)
FILMOWCY
JAMES FOLEY (reżyseria) ? ?Przekręt doskonały? (Confidence), ?W szponach korupcji? (The Corruptor), ?Komora? (The Chamber), ?Strach? (Fear), ?Glengarry Glen Rose? (Glengarry Glen Rose), ?Miasteczko Twin Peaks? (Twin Peaks), ?Kim jest ta dziewczyna?? (Who's That Girl?) ANASTAS MICHOS (zdjęcia) ? ?Kolor zbrodni? (Freedomland), ?Życie, którego nie było? (The Forgotten), ?Starsza pani musi zniknąć? (Duplex), ?Uśmiech Mony Lizy? (Mona Lisa Smile), ?Smoochy? (Death to Smoochy), ?Sądny dzień? (What's the Worst That Could Happen?), ?Zakazany owoc? (Keeping the Faith), ?Człowiek z księżyca? (Man On The Moon) BILL GROOM (scenografia) - ?Co za życie? (Life or Something Like It), ?Chłopaki mojego życia? (Riding in Cars with Boys), ?Powrót do raju? (Return to Paradise), ?Żona pastora? (The Preacher's Wife), ?Pociąg z forsą? (Money Train), ?Osadzony? (Lock Up) ANTONIO PINTO (muzyka) - ?Cronicas?, ?Miasto Boga? (Cidade de Deus), ?W cieniu słońca? (Abril Despedacado), ?Północ? (Meia Noite), ?Dworzec nadziei? (Central Do Brasil)
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.